ATV-QUAD fórumO štvorkolkách

Aktuálny čas je Štv 18. Júl 2024 21:40:45


Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]


Pravidlá fóra


Rok/dátum článku je dátum kedy sa udalosť stala, alebo kedy bol článok prvýkrát zverejnený na internete. Niektoré články do roku 2010 sa už na pôvodných weboch nenachádzajú, tu sú ich kópie v pôvodnej forme. Facebook ATV Quad Category tu : https://www.facebook.com/Atv-Quad-Categ ... =bookmarks



Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 2 ] 
Autor Správa
PoslaťNapísal: Pon 25. Mar 2013 21:51:50 
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia 22. Mar 2013 20:16:44
Príspevky: 338
Bydlisko: Šaľa
Osoba: muž
Jazdím od: 2002
Najazdené km na ATV: cez 100 000
Preferujem: terén
ATV: Yamaha Grizzly 700
Pre tých, čo začínajú, aby sa nemuseli učiť na vlastných chybách.

Nehody typu náraz na prekážku, nie sú témou tohoto článku. Tam platia tie isté fyzikálne zákony ako pri moto či plechovke. Čím väčšia rýchlosť, tým väčšie možné následky. Rovnako ani nehody na motokrosových dráhach a pretekoch.


Načrtnem niekoľko situácií charakteristických pre ATV pri jazde vo voľnom teréne.

Bez ohľadu na príčinu , v kritickej situácii najväčšie nebezpečie pre jazdca predstavuje samotná ATV. Pád ATV na jazdca je najčastejším dôvodom veľmi vážných zranení, najmä chrbtice a smrteľných úrazov.


Prevencia : Pádu ATV na jazdca sa dá častokrát predísť včasným vyskočením jazdca a odkotúľaním sa po dopade čo najďalej od miesta vzniku kritickej situácie. Toto je moje kĺúčové konanie pri nehode. Ak prechádzam prekážku o ktorej bezpečnom prejazde mám pochybnosti, vždy si vyhliadnem miesto kam by som mal po výskoku dopadnúť.

Ak jazdec zvláda spoľahlivo techniku jazdy, potom najčastejšou príčinou nehôd je nesprávny odhad terénu. Aj po tých odjazdených tisícoch km o mojom bezpečnom návrate domov na 15 perc. rozhoduje moja technika jazdy a 85 perc. odhad, čo si v danom teréne môžem dovoliť.

Prevencia: V neznámom teréne je na mieste opatrnosť. Osobitne vo vysokej tráve - nevidno jamy, kamene atď. Rovnako na tvrdom, nerovnom teréne najmä s vyjazdenými koľajami. Hrozí zvrtnutie rajdov do krajnej polohy a prevrátenie ATV.

Prevrátenie ATV dozadu

Najčastejší a najnebezpečnejší prípad. Ak nemáte šťastie a spadne na vás 200-350 kg hmoty, prilba a korytnačka slúžia iba na to, aby sa obsah hlavy a hrudného koša našli na jednom mieste a nerozprskli po okolí.

Náhla zmena smeru jazdy.

Najčastejšou príčinou sú príliš rozdielne podmienky medzi obomi stopami. Klasickým príkladom je jednostranné vbehnutie do hlbšej kaluže. Kolesá vo vode majú väčší valivý odpor, ATV sa zvrtne a odstredivá sila jazdca vyhodí zo sedla. Vo väčšine prípadov sa ATV prevráti.

Prevencia : Jazdec musí hľadať dve stopy s približne rovnakými podmienkami.

Inou príčinou zmeny smeru jazdy môže byť pridanie plynu na poskakujúcej ATV. Ak zaberie iba jedno zadné koleso môže dôjsť k zmene smeru jazdy.

Prevencia : Tlak do stupačiek, jazda v stoji.

Najmä na ťažkých užitkových ATV s ťažiskom posunutým dopredu, na klzkom teréne v opačne klopenej zákrute hrozí ušmyknutie prednej nápravy dolu svahom. Na športovej štvorkolke sa mi to nikdy nestalo. To je asi najväčšie nepríjemné prekvapenie, ktoré mi úžitková ATV pripravila. Rovnako sa vyskytuje aj pri jazde šikmo svahom, resp. jazde po vrstevnici.

Prevencia : Výraznejší tlak do stupačky na strane dolu svahom, výraznejší náklon jazdca do stredu zákruty, alebo smerom k vrcholu svahu. Na úžitkovej ATV sa jazde šikmo dolu svahom snažím vyhnúť.

Prelet cez rajdy

Rýchle vbehnutie do hlbšej kaluže či blata a veľký odpor pneu spôsobia niekedy prudké pribrzdenie ATV.

http://www.youtube.com/watch?v=7AJOClme7XM

http://www.youtube.com/watch?v=PL4SWp4zK5Y

Prevencia : Ak som si nie istý hĺbkou kaluže spomalím. Ak nechcem spomaliť a to je najčastejší prípad, prebehnem ju po kraji v miernom oblúku na dvoch kolesách, tie druhé dve preletia nad barinou.

ATV miesto do zákruty ide rovno

Príčina : Nesprávna technika jazdy.

Prevencia : Prechádzať rýchlo zákruty, najmä pod plynom až po osvojení si základov techniky jazdy.

Prevrátenie ATV pri jazde šmykom - driftovaní

Najčastejšia príčina je bočný náraz šmýkajúceho sa kolesa do prekážky. Kameň, drevo .. Rovnako bočné vbehnutie kolesa do iba pár cm hlbokej nerovnosti. Aj zahryznutie drapákov do terénu počas šmyku môže mať rovnaký výsledok.

http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=1

Prevencia: Driftovať iba na vhodnom teréne. Ideálny je tvrdý podklad, na ktorom je navrchu sypký materiál - štrk, piesok, prach, sneh. Za určitých podmienok je vhodným terénom na driftovanie aj trávnatý povrch. Ak je podklad dostatočne tvrdý. Riedke blato najmä po daždi tiež vyhovuje. Ale pozor, keď zhustne a je hlboké.

Príčina : Necitlivá práca s plynom, alebo spojkou. Pri jazde hore svahom aj nesprávna poloha ťažiska jazdca. V tomto prípade je potrebné posunúť sa dopredu a pritiahnuť telo k rajdom. Ak sa už ATV stavia na zadné okrem ubratia plynu pomôže aj zabrzdenie zadných kolies.

So zvyšujúcou rýchlosťou sa zvyšuje riziko vzniku nehody geometrickým radom.

Príčiny :

a/ ATV začína poskakovať a je ťažšie ovládateľná. Zároveň je náchylnejšia na neplánovanú zmenu smeru jazdy

Prevencia : Zvýšiť tlak do stupačiek, jazda v stoji, alebo spomaliť. V stoji je tlak do stupačiek najúčinnejší a ATV sa ovláda oveľa ľahšie.

b/ Zvyšujú sa nároky na hľadanie bezpečnej stopy. Skracuje sa reakčný čas potrebný na korekciu jazdy v prípade výskytu prekážky

Prevencia: Predvídavosť. Za každým neprehľadným miestom môže byť prekážka. Za každou neprehľadnou zákrutou môže byť odstavený traktor, spadnutý strom či konár, alebo v protismere idúca štvorkolka. Aj v teréne je dobré pred neprehľadným úsekom jazdiť vpravo. Najmä cez víked, keď sa prudko zvyšuje počet bahniakov v prírode.

(c) 2008


Prílohy:
nehoda01.jpg
nehoda01.jpg [ 22.51 KiB | Zobrazené 1277 krát ]
Ohlásiť tento príspevok
Hore
 Profil  
Odpoveď s citáciou  
PoslaťNapísal: Štv 08. Jún 2017 12:48:27 

Registrovaný: Štv 08. Jún 2017 11:08:17
Príspevky: 3
Osoba: muž
Jazdím od: 2012
Najazdené km na ATV: 2500
Preferujem: všetko
ATV: TGB Blade 550 LT
Super citanie velmi dobre vysvetlene :-) kto jazdi pochopi musi sadnut a ist tam zisti co a ako :-) ale chvalim autora clanku.

Uff foto real?


Ohlásiť tento príspevok
Hore
 Profil  
Odpoveď s citáciou  
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 2 ] 

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]


Môžete zakladať nové témy v tomto fóre
Môžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron

Poháňa phpBB® Forum Software © phpBB Group